خواص فنی فولاد

خواص فنی فولاد ابزار سرد کار

خواص فنی فولاد ابزار سرد کار

از خواص فنی فولاد ابزار سردکار میتوان به مقاومت بالا در برابر سایش، شکل پذیری عالی، مقاوم در برابر ضربه، مقاومت بالا در برابر تیزی، قابل استفاده در شرایط کاری سرد و دمای پایین، حفظ خاصیت  برندگی و مقاوم در برابر تنش

همچنین بخوانید: آنیل کاری

فولاد ابزار سرد کار چیست؟

فولاد در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد و داری انواع مختلفی است. یکی از این فولادها، فولاد ابزار سرد کار است که دارای کربن زیادی می باشد. برای اینکه مقاومت این نوع فولاد در زمان حرارت دیدن افزایش پیدا کند آن را با عناصر مختلفی ترکیب میکنند که در میان این عناصر میتوان به کروم، تنگستن و منگنز اشاره کرد.

ساختار شیمیایی فولاد ابزار سرد کار باعث شده که از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار باشد و در برابر عواملی مانند سایش و ضربه مقاومت زیادی از خود نشان دهد.

انواع فولاد ابزار سرد کار

فولاد سخت شونده در هوا

این نوع، دارای ترکیبات منگنز، کروم و مولبیدن است و این ساختار باعث میشود که این فولاد را بتوان در دمای زیاد  بدون هیچگونه آسیب دیدگی خنک کرد. این محصول مقاومت زیادی دارد و به راحتی دچار شکستگی و آسیب دیدگی نمیشود. این نوع فولاد بیشتر در تولید چاقو و قالب های ضرب سکه مورد استفاده قرار میگیرد.

فولاد با مقادیر زیاد کربن

این نوع فولاد ابزار سرد کار دارای 2.5 درصد کربن می باشد که بر اساس میزان کربن به کار رفته در آن، به دسته بندی های D1-D2_D3  تقسیم بندی میشود.مدل D3 نسبت به بقیه ضعیف تر بوده و برای سرد شدن در هوا به روغن احتیاج دارد. سختی این نوع کمتر است و احتمال شکنندگی آن نیز بیشتر می باشد.

مشخصات اصلی مدل D3 این است که در حرارت زیاد به آسانی نرم میگردد و دارای شکل پذیری بسیار بالایی است.از این نوع فولاد بیشتر در جهت ساخت ابزارهای جلا دادن استفاده میشود.

فولاد سخت شونده در روغن

این نوع فولاد نسبت به بقیه از درصد کربن بیشتری برخوردار است و این خصوصیت موجب میشود که قطعه های کوچک آن هم به سادگی در روغن سرد شوند. مهم ترین ویژگی فولادهای گروه O    این است که در دمای عادی، مقاومت زیادی در برابر سایش دارند..از این محصول بیشتر به منظور تولید قالب های تو خالی و ابزارهای اندازه گیری استفاده میشود. این مدل نسبت به فولاد های دیگر قیمت پایین تری دارد.

فولاد سخت شونده در آب

این فولاد از مقادیر زیادی کربن برخوردار می باشد اما نمیتوان حرارت بالایی  به آن وارد نمود. این محصول سختی زیادی  دارد اما به همان اندازه نیز شکننده است. بهتر است برای سرد کردن این نوع فولاد ابزار سرد کار  به جای روغن از آب استفاده شود تا شکستگی کمتری در آن ایجاد شود.

فولاد مقاوم در برابر ضربه

خصوصیت اصلی این فولاد این است که در مقابل ضربه،  دمای بالا و دمای پایین  مقاومت زیادی دارد و درصد کربن موجود در آن بسیار کم است . این مدل فولاد معایبی نیز دارد که یکی از آن ها مقاومت پایین  در برابر سایش می باشد. از فولاد مقاوم در برابر ضربه در تولید بخار پز، دستگاه برش و مته حفاری استفاده میشود.

 

کاربرد فولاد ابزار سرد کار

 

فولاد ابزار سرد کار از کاربردی ترین نوع فولاد محسوب میشود که در جهت ساخت انواع پانچ، میلگرد، قالب های مارک زنی، سمبه و قلاب کاربرد دارد.

از این نوع فولاد به منظور نولید میلگرد نیز استفاده میگردد. اندازه میلگردهای ساخته شده با این فولاد متفاوت است و بر اساس ضخامت آن از عناصر شیمیایی گوناگونی در ترکیبات آن استفاده میگردد.

خواص فنی انواع گریدهای فولاد ابزار سرد کار

 

گرید A

این نوع در تولید ابزارهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد و داری درصد زیادی کروم می باشد. این مدل از فولاد ابزار سرد کار  دارای قابلیت ماشین کاری بسیار بالایی است  و در برابر سایش و سختی از خود مقاومت زیادی نشان میدهد.

این مدل در دسته های گروه D وگریدS  قرار میگیرد. از این فولاد در تولید سنبه، ابزارهای مربوط به برجسته کاری، چاقو، ابزارهای برش چوب، ابزارهای تراشکاری و … استفاده میشود.

این گرید در انواع متفاوتی مانند A2-A3-A4-A6-A7-A8-A9-A10  تولید میشود که دارای خواص مختلفی هستند.

گرید D

این نوع از فولاد ابزار سردکار، کربن و کروم بالایی دارد و در مجاورت هوا سرد میگردد. به دلیل مقادیر کربن بالایی که این نوع دارد، برخی مواقع در گروه فولادهای ضد زنگ نیز قرار میگیرد ولی از مقاومت کمتری نسبت به خوردگی برخوردار است. به علت کربن و کروم زیادی که در ساختار خود دارد به صورت کاربید می باشد.

مقاومت این نوع فولاد در برابر سایش زیاد است و از آن برای ساخت ابزارهای پرداخت کاری، جلا زنی، لمینیت کاری و کاتر استفاده میگردد. این گرید نیز در انواع گوناگونی مثل D2-D3-D6-D7 موجود می باشد.

گرید O

گرید O در برابر سختی و سایش مقاومت بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث شده تا کاربردهای مختلفی داشته باشد. از این نوع فولاد در فرآیندهای مختلفی مانند تولید بوش، دریل، حدیده، میله و ابزارهای رزوه کردن پیچ استفاده می کنند.

این گرید در انواع مختلفی موجود است که در میان آن ها میتوان به گرید های O1-O2-O6-O7  اشاره کرد. همه این گریدها در دمای 800 درجه سانتی گراد سخت شده و سپس در روغن سرد میگردند. سپس دوباره در دمای 200 درجه سانتی گراد به آن ها حرارت می دهند.

گرید W

این نوع فولاد در دمای پایین و بالا نسبت به ضربه مقاوم است اما در مقابل سایش، مقاومت کمتری از خود نشان میدهد. از این گرید فولاد ابزار سرد کار در جهت تولید مته حفاری و دستگاه های برش استفاده می کنند.

تفاوت خواص فنی فولاد ابزار سرد کار و فولاد ابزار گرم کار

ترکیبات شیمیایی

فولاد های سردکار، کربن زیادی در ساختار خود دارند و میزان بقیه عناصر آن ها کمتر است به علت اینکه این محصولات باید سختی و سختی پذیری زیادی داشته باشند. فولاد های گرم کار از میزان کربن کمی تشکیل شده اند اما عناصر دیگر آن ها مانند منگنز، کروم، نیکل و وانادیوم بیشتر است.

دمای کاری

فولاد های مدل سردکار نهایتا در دمای زیر 100 الی 200 درجه سانتی گراد قادر به کار کردن هستند و اگر دما بالاتر رود استحکام خود را از دست خواهند داد. مدل های گرم کار می توانند خواص خود را تا بازه دمایی 480 تا 670 درجه سانتی گراد نیز حفظ کنند.

نتیجه گیری

فولادهای سردکار  از خانواده فولاد های ابزاری به شمار میروند و بر اساس درصد کربن و آهن به کار رفته در ساختار آن ها، دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در هنگام خرید این محصولات حتما ویژگی های هر یک را بررسی کرده، سپس اقدام به خرید کنید.در صورت نیاز به مشاوره  و خرید این محصولات، کافیست با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *